Procesy biznesowe – źle poprowadzone powodują straty
Jak bardzo można skomplikować proste sprawy widać w historii, kiedy ostatnio chciałam kupić tapetę. Byłam zdecydowanym klientem i jedyne, czego potrzebowałam to wejść i kupić. Najlepiej szybko. Zakup trwał 11 kroków i wiele kontaktów przez sklep, maila i telefon!
Kiepski proces powoduje, że:
- klienci uciekają lub zniechęcają się (bo ile razy można podawać swój adres?)
- pracownicy tracą koncentrację, masę czasu, a to pompuje koszty, które odbijają się albo na kliencie albo na firmie w postaci niższej marży
Czym jest PROCES w analizie biznesowej?
Zespół następujących po sobie działań pozostających w związku przyczynowo-skutkowym wykorzystywany dla uzyskania zamierzonego rezultatu przez zespół fachowców na wielu stanowiskach. (Trocki, Romanowska)
Dla małych firm:
- procedury stanowiskowe odgrywają również ważną rolę jak między-stanowiskowe procesy – też powinny być optymalne
- warto tworzyć procesy, bo to zasób, który zostanie w firmie nawet wtedy, kiedy dobry pracownik zmieni pracę, a następcy będą mogli utrzymać wysoki poziom i powtarzać sukcesy
Dla dużych firm:
- w dużej firmie mamy klapki na oczach i widzimy głównie swój dział, zespół. Zapominamy, że wszystko, co robimy, ma swoje konsekwencje w procesie obejmującym wiele działów, sięgającym klienta.
- nieoptymalne procesy generują ogromne koszty (straty), a przy tym są mniej widoczne, bo „dla mnie wygląda OK”. Jeśli nie wiesz jak wyglądają Twoje procesy, albo ciągną się one przypadkowymi pętlami przez wiele działów – zrób stop! Nie trać czasu na IT.
Najpierw uporządkuj to, jak chcesz działać.
Jak uporządkować procesy w analizie biznesowej
Co zrobić?
0. Wyciągnij opisane procesy biznesowe (jeśli masz)
- Sprawdź czy są aktualne. Zaktualizuj.
1. Zmapuj proces
- warsztaty, wywiady, obserwacje, analiza danych
- kierownicy, specjaliści, reprezentanci działów, zespołów
- zrób jak potrafisz lub EventStorming, Value Stream Mapping, BPMN
2. Usprawnij proces
- skracaj czas, nakład, koszt, ścieżkę krytyczną
- wybieraj sprawy z puli
- wyznaczaj priorytety
- eliminuj wąskie gardło
- ujawniaj reguły decyzyjne i automatyzuj je
3. Informatyzuj proces
- przypomnij cel przedsięwzięcia
- wyznacz priorytetowe obszary procesu biznesowego i zaplanuj wydania
- określ wymagania na rozwiązanie IT w oparciu o proces
Masz doświadczenia z chaotycznym procesem biznesowym? Próbowaliście taki zinformatyzować? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzu.
Subskrybuj podcast „najpierw analiza biznesu” w ulubionym miejscu:
Spotify:
https://open.spotify.com/show/7A6f1SYYyoxspRNrBo1WgU?si=51c38fc6d04542d9
Apple podcasts:
https://podcasts.apple.com/pl/podcast/najpierw-analiza-biznesu/id1642672502
Google podcasts:
https://podcasts.google.com/feed/aHR0cHM6Ly9mZWVkcy5saWJzeW4uY29tLzQzNDI4My9yc3M
Zostaw ocenę podcastu i komentarz, abyśmy docierali do większej liczby przedsiębiorców i managerów wprowadzających rozwiązania IT do swojej organizacji.
Playlista najpierw analiza biznesu na YouTube:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLWBT6pVo_3e1JLFu2mX0TUVnibZHI4RFN
newsletter dla przedsiębiorców / biznesu:
https://analizait.pl/analityczny/podcast/